Voedselfiets is weer van start gegaan met meer adressen

HENGELO - Veel inwoners keken er al met enthousiasme naar uit: het herstarten van de Voedselfiets. Deze week was het dan eindelijk zover; de fietsen gaan weer op pad om etensresten in te zamelen. En: met een uitbreiding van het aantal huishoudens.

De Voedselfiets werd in 2017 opgezet met als doel om bij de hoogbouw apart etensresten in te zamelen. De hoogbouw beschikt namelijk niet over aparte containers; alles ging dan ook bij het restafval wat natuurlijk erg jammer is. Deze voedselresten kunnen immers goed gecomposteerd worden. Zo ontstond het idee om een Voedselfiets op te zetten die drie keer per week langskomt om etensresten op te halen. Hiervoor krijgen zij dan een klein groen emmertje van de Voedselfiets. De Voedselfiets reed echter al sinds maart niet meer.

Uitbreiding
Inmiddels kan de Voedselfiets weer op pad. De gemeente en SWB hebben als initiatiefnemers de tussenliggende tijd goed benut; ze besloten om het aantal locaties waar men etensresten ophaalt uit te breiden. Sinds maandag bedienen zij niet 3.000 maar ruim 7.000 huishoudens. Concreet zamelen zij in in de Hengelose Es, de Sterrentuin, Backenhagen, Thiemsland, Kastanjeplein, Gerardus Majella, de binnenstad, de Klokstee, ‘t Swafert, Kasbah, Humanitas Enschedesestraat, de Paul Steenbergenstraat en Bartimeus Twekkelerweg. De uitbreiding heeft wel als gevolg dat voor buurten die eerder al bezocht werden de inzameldagen ook veranderen. In principe komt de Voedselfiets op maandag, woensdag en vrijdag langs. Welke buurt wanneer aan de beurt is, kunt u gemakkelijk zelf nakijken via www.hengelo.nl/voedselfiets.

Grondstof
De voedselresten worden door de Voedselfiets naar de Groentuin aan het Bartelinkslaantje gebracht, waar de SWB er compost van maakt. Dit gebruikt men dan voor het verbeteren van de bodem van de Hengelose plantsoenen en in de biologische moestuin. Nederlanders gooien gemiddeld ruim 34 kilo voedsel per jaar weg. Als we dit vertalen naar Hengelo komen we dan uit op 2.754.000 kilo. Ruwweg vergelijkbaar met het gewicht van zeven volgeladen Boeing 747’s (of ongeveer 459 savanne-olifanten). De voedselresten zijn dus een mooie grondstof die we nu eigenlijk nog te weinig gebruiken. Bovendien raken hierdoor restafvalcontainers sneller vol en het verwerken van restafval is relatief duur, wat weer zorgt voor hogere lasten voor de inwoners. De voedselfiets is dan ook op meerdere fronten een win-win voor inwoners en gemeente.

Meer berichten
 
Auto zoeker